Wijzigingen in Voicemail-service

Vanaf heden tot en met eind november worden klanten, die via New Media 2Day mobiele telefonie afnemen bij RoutIt, gemigreerd naar een nieuw voicemail platform. Dit geldt niet voor klanten met vast-mobiel integratie.

 

Als gebruiker krijg je in een SMS bericht van KPN Voicemail een extra tekst te zien over de migratie: Kijk voor meer info op https://www.kpn.com/voicemailvernieuwt.

 

Na de migratie zullen de nieuwe voicemailberichten op een nieuw platform worden opgeslagen. Ook de functionaliteiten van de Mobiele Voicemaildienst zullen enigszins veranderen. Nieuwe toevoeging die eruit springt is de Visual Voicemail;

 

Visual Voicemail: zo werkt het
Bij Visual Voicemail krijg je een lijstje te zien van alle binnengekomen voicemail-berichten. Je tikt aan welke berichten je wilt horen. Ook kun je een ontvangen voicemailbericht ook meteen verwijderen, zonder te beluisteren. Dat is veel handiger dan de gebruikelijke manier waarop voicemail werkt en waarbij je alle berichten achter elkaar moet beluisteren, of je wilt of niet. Je kunt de personen ook naar eigen wens terugbellen. De functionaliteit is al aanwezig in iOS, maar er komt volgens KPN wel een software-update aan die het activeert en zal geïntegreerd worden in het bel menu (zie afbeelding).

 

 

Oude voicemailberichten worden verwijderd
Voor Android-gebruikers komt er een aparte Visual Voicemail-app, omdat Android dit niet standaard ondersteunt. Het is alleen mobiel te gebruiken, niet op vaste telefoons. De verhuizing naar het nieuwe platform brengt wel wat veranderingen met zich mee. Zo kun je straks nog maar 2 welkomstboodschappen inspreken (was 5) en de mogelijkheid om een boodschapper direct terug te bellen met toets 1 verdwijnt ook. Als nieuwe functie komt erbij dat je de voicemail kunt aan- en uitzetten met SMS.

 

Het telefoonmenu
Onderstaand telefoonmenu krijgt een andere indeling. De huidige functionaliteiten onder keuzetoets 1, 5, 6 en 7 komen te vervallen.

De overstap naar het nieuwe systeem houdt ook in dat je oude voicemailberichten kwijtraakt. Je kunt ze nog 14 dagen beluisteren, daarna worden ze verwijderd

 

Dit kan tijdelijk met toets 5 in het menu. Deze toets blijft 2 weken beschikbaar. Daarna verdwijnen de oude berichten en vervalt de optie in het hoofdmenu. Indien Business Voicemail actief is, wordt deze ook gemigreerd naar het nieuwe voicemail platform.  Wil je toch nog een belangrijk bericht bewaren, dan zul je zelf met een opname-apparaat aan de slag moeten.

 

Wat veranderd er?
Er zullen enkele functionaliteiten wijzigen of verdwijnen. Hieronder een overzicht met de verschillen met de oude Voicemail dienst:

 

 Functionaliteit Huidige situatie Nieuwe situatie
Welkomst boodschappen 5 welkomstboodschappen 2 welkomstboodschappen
Terugbellen via toets 1 in het menu. Je kunt bij het beluisteren van de Voicemail op de 1 drukken om de boodschapper gelijk terug te bellen. Deze mogelijkheid verdwijnt. Er komt een Visual Voicemail app beschikbaar voor Android. Voor iOS wordt de Visual Voicemail functionaliteit in een later stadium in het belmenu geïntegreerd.
Voicemail aan of uitzetten per SMS. Nu niet mogelijk. De klant kan door “AAN” of “UIT” te sms’en naar 1233 de Voicemail aan of uitzetten.
Het is mogelijk om een
SMS met de code te ontvangen indien de mailbox is gelockt in het buitenland.
Momenteel kun je als je in het buitenland bent alleen via de supportdesk van RoutIt je pincode opvragen wanneer de VMbox gelockt is. Na de migratie kun je als klant de pincode als SMS ontvangen na de gestelde securityperiode van 30 minuten. Dit wordt uitgelegd door de stem van voicemail.
Inloggen in VM vanaf een ander apparaat. Momenteel bel je naar 0612001233, toets je *, telefoonnummer en bijbehorende pincode. Vanaf een andere mobiele telefoon of vast toestel kun je je eigen voicemail beluisteren door naar je eigen nummer te bellen, tijdens de begroeting [*] te toetsen –> [eigen nummer] –> [pincode] –> uitluisteren eigen mailbox.
Bewaartermijn beluisterde berichten. Beluisterde berichten kunnen twee weken terug geluisterd worden. De bewaartermijn van mobiele voicemailberichten wordt 7 dagen voor nieuwe berichten en 7 dagen voor beluisterde berichten. Je kunt een bericht extra lang bewaren door iedere 7 dagen het bericht op te slaan middels menu keuze 2.
Het kiezen van soorten welkomstbegroetingen. Wanneer je koos voor een persoonlijke begroeting in plaats van een nummerbegroeting, dan kon dat niet meer worden aangepast. Na de migratie kun je kiezen voor 3 soorten welkomstbegroetingen:

1. Nummerbegroeting,
2. Zelf ingesproken naam begroeting,
3. Zelf ingesproken begroeting.

Tevens kun je weer kiezen voor een nummerbegroeting na het kiezen voor een persoonlijke begroeting.

Het afluisteren van het nummer van de ingesproken voicemail. Is op dit moment niet mogelijk. Voor het afluisteren van het bericht kan het nummer van de beller beluisterd worden door dit in het persoonlijke instellingen menu aan te zetten (Persoonlijke instellingen Menu -> Optie 2 -> Optie 1). Default staat deze optie uit.
Implementatie van Visual Voicemail. Er is op dit moment geen Visual Voicemail mogelijk voor bestaande klanten. Visual Voicemail komt gefaseerd beschikbaar na de migratie. Hieronder vindt u meer informatie over Visual Voicemail.
Gemiste oproep SMS Op dit moment ontvang je geen gemiste oproep SMS (melding van een gemiste oproep wanneer de telefoon geen bereik heeft of uit staat). Dit is mogelijk en de klant ontvangt een SMS met daarin het telefoonnummer van de beller en de tijd/datum wanneer de telefoon geen bereik heeft of uit staat.

Vragen?
Belt u ons dan op 020-7189190 of stuur een mail!

 

15 november
2017

Auteur


Machteld de Kreij