Office 365 account beveiligen

Uw Office 365 account beter beveiligen

In februari lanceerde Microsoft een nieuwe en gratis dienst met de naam Multi-Factor Authentication. Deze dienst zorgt voor een verbeterde beveiliging van de Office 365 cloud omgeving en is beschikbaar voor Office 365 Midsize Business, Enterprise, Academic, Non-profit en het losse Office 365 abonnement.

 

Hoe werkt de Multi-Factor Authentication?

Momenteel is het invullen van uw wachtwoord de enige stap in de beveiligingsprocedure van uw Office 365 account. Bij het gebruik van de Multi-Factor Authentication wordt er een extra stap aan deze procedure toegevoegd, waardoor het account beter beveiligd is. Er zijn verschillende manieren waarop deze extra authenticatie stap ingevuld kan worden.

 

De extra authenticatie methoden zijn

  • Methode 1 – Bel mijn mobiele telefoon: de gebruiker wordt na invullen van het wachtwoord gebeld. Door op de #-toets te drukken, wordt de gebruiker ingelogd.
  • Methode 2 – Sms-bericht: de gebruiker ontvangt een sms-bericht met daar in een 6-cijferige code die ingevuld moet worden om toegang te krijgen tot Office 365.
  • Methode 3 – Bel mijn kantoor telefoon: deze methode is gelijk aan methode 1, alleen op een vast telefoonnummer.
  • Methode 4 – Via een mobiele app: na het configureren van de smartphone app ontvangt de gebruiker een notificatie die bevestigd moet worden om in te loggen. Deze app is beschikbaar voor Windows Phone, iPhone en Android toestellen.
  • Methode 5 – Een eenmalige code via de mobiele app: in de hierboven genoemde app typt de gebruiker een eenmalig te gebruiken 6-cijferige code die weergeven wordt op het inlogscherm. Na het invullen van deze code heeft men toegang tot het Office 365 account.

 

Hoe stel ik Multi-Factor Authentication in?

Stap 1 – Een Office 365 administrator kan deze extra beveiliging instellen door naar het Office 365 Admin Centrum te gaan. Om daar vervolgens naar het onderdeel “Users and Groups” of “Gebruikers en Groepen” te gaan. Daar klikt de administrator achter de Multi-factor authentication requirements op: Set up (met geel gemarkeerd op onderstaande afbeelding).

 

Office 365 account beveiligen

Stap 2 – Op de pagina die nu opent kunt u per gebruiker de Multi-Factor Authentication aan- en uitschakelen. Nadat deze functie is ingeschakeld zal de gebruiker tijdens de eerstvolgende login zal er automatisch gebruik gemaakt worden van methode 1 en moet via de telefoon de login bevestigd worden (door op #-toets te drukken). Na deze eerste login kan de gebruiker zelf een keuze maken uit de overige authenticatie methodes. Vergeet de gebruiker(s) dus niet op de hoogte te gebruiken van deze verandering in de loginprocedure. Gebruikers zullen het onderstaande scherm te zien te krijgen tijdens de eerste volgende login.

Office 365 account beveiligen

 

Stap 3 – De gebruiker kan na/tijdens de eerste login zelf kiezen welke authenticatie manier de gebruiker in de toekomst wil gebruiken. Dit is mogelijk via het onderstaande scherm.

Office 365 account beveiligen

 

De Multi-Factor Authentication is nu ingesteld en klaar voor gebruik.

 

Office 365 en de desktop applicaties

Bij ingebruikname van deze extra beveiligde inlogprocedure is het vereist om de App Passwords in te stellen voor uw desktop applicaties (Outlook, Lync, Word, Excel, Powerpoint en SkyDrive Pro). Na het aanmaken van een App Password kunt u dit wachtwoord gebruiken om in te loggen in de genoemde applicaties. Het instellen van een App Password doet u via het onderstaande scherm.

Office 365 account beveiligen

 

Mocht u vragen hebben over of hulp nodig hebben bij de invoering extra beveiligde inlogmethode. Neem dan contact met ons op via 020 – 718 91 90 of contact.

08 mei
2014

Auteur


René Smit