Office 365: Communicatie Sites – snel en mooi

Ben je ook op zoek naar een manier om interne berichten met de organisatie te delen? Denk je daarbij aan een intranet, omdat je wil dat de informatie op een representatieve manier gedeeld wordt? Binnen Office 365 is het vanaf heden mogelijk om een Communicatie Site te maken. Een Communicatie Site die het mogelijk maakt om met een paar klikken een nieuwsbericht op te maken. Wil je ook iedereen daar een notificatie van versturen? Gebruik dan hiervoor een flow en zorg dat de berichten ook in de mailbox belanden.

 

Ben je ook benieuwd hoe je een communicatie site kan aanmaken? Hieronder een voorbeeld van het aanmaken van een communicatie site. De site is nu nog alleen beschikbaar voor medewerkers die toegang hebben tot de eerste updates van Office 365 (first ring). Deze zal snel beschikbaar komen voor iedereen. Zie je de knop nog niet? Controleer het volgende maand nog eens of houdt onze blogs in de gaten.

 

1. Toevoeging van Communicatie Site’s.

Een Communicatie Site is bedoeld om voor een grote groep lezers informatie aan te leveren die vriendelijk is in het onderhouden ervan en op ieder apparaat en schermgrootte kan worden bekeken zonder daarvoor aanpassingen te doen. Zie het als een soort Intranet. Informatief én laagdrempelig. Ga eerst naar de tegel SharePoint en klik daar op “+ site aanmaken”.

 

 

 

Je kunt deze site een eigen naam geven en hier personen voor uitnodigen die lid mogen worden van de site.

 

 

2. Pagina’s personaliseren naar eigen ontwerp

Net als een teamsite of een wikipagina-bibliotheek kun je deze communicatie pagina’s aanpassen door extra tekst, afbeeldingen en andere webonderdelen toe te voegen. Een community voor een bepaald onderwerp of domein moet bijvoorbeeld een uiterlijk hebben dat dat onderwerp tot uitdrukking brengt. Dit kan worden bewerkstelligd door een uniek thema en een unieke achtergrondafbeelding toe te passen, en door een aangepast sitepictogram te gebruiken. Vanzelfsprekend kun je ook extra pagina’s maken voor je community, net als andere typische SharePoint-inhoud, zoals lijsten en bibliotheken.

 

3. Secties in plaats van Pagina lay-outs

Pagina lay-outs worden vervangen door in een pagina secties in te voegen.  Hiermee wordt flexibele pagina gemaakt waarbij meerdere indelingen op een pagina mogelijk zijn zonder hiervoor vooraf paginasjablonen voor te hebben.

 

4. Webonderdelen in een moderne (communicatie) site

De Moderne Site wordt qua webonderdelen uitgebreid met nieuwe webonderdelen. Een overzicht toevoegen van evenementen of contactpersonen is nu met een paar klikken te regelen. Webonderdelen zijn bouwstenen voor nieuwsposts. Jij hoeft je alleen maar te focussen op datgene wat je graag wilt vertellen en overbrengen, waarna je tekst vervolgens automatisch wordt opgeslagen terwijl je bezig bent. Vervolgens publiceert je het nieuws eenvoudig met een klik op de knop.

 

Het resultaat

Het resultaat (zoals hiernaast getoond) is een pagina met content die past bij het doel van de pagina en waarbij de pagina’s ook standaard weergegeven worden op ieder schermformaat zonder maatwerk.

Met de Communicatie Sites in SharePoint komt er een standaard ervaring voor gebruikers waarbij de inhoud zowel statisch als dynamisch op een pagina worden getoond.

Al met al ziet het er naar uit dat de nieuwe Communicatie Sites in SharePoint veel biedt van waar de gebruikers op hebben gewacht. De nadruk steeds daarbij steeds meer te liggen op het juist toepassen van deze nieuwe site en gebruikers bekend te maken met de mogelijkheden ervan.

 

Kijk deze film op Youtube om te zien hoe je aan de slag kunt met de nieuwe Communicatie Sites.

 

 

 

Onder het motto ‘Lunch and Learn’ organiseren wij op dinsdag 26 september om 12.30 uur,  samen met Business Productivity 2Day, een webinar over de nieuwe functionaliteit van de Communicatie Sites. Log geheel vrijblijvend in middels één klik op de button!

 

Kennissessies en workshops

15 september
2017

Auteur


Machteld de Kreij