Goed beveiligd digitaal samenwerken in de retail

We communiceren sinds een paar jaar allemaal digitaal. We delen documenten, foto’s en video’s. Dat is niet alleen leuk, maar het werkt ook lekker efficiënt, ook in de retail. We chatten en delen wat af in onze Whatsapp-groepjes, leuk toch?! Nou, er kleven enige nadelen aan…

 

Wanneer postte je voor het laatst een brief of stuurde je een fax? Gebruiken we onze telefoon nog om mee te bellen? De afgelopen tien jaar zijn we radicaal anders gaan communiceren. Niet alleen privé, ook op het werk gebruiken we talloze apps om even snel een collega op de hoogte te stellen. Nog makkelijker zijn de appgroepjes waarbij in één keer de hele afdeling, of al het winkelpersoneel op de hoogte is. Maar wie beheert eigenlijk deze groepsapp?

 

Schaduw-IT is een probleem in de retail

 

Er is een gebrek aan overzicht en controle bij deze wildgroei aan appgroepjes in de retail. Waar in het begin van de appgroep nog alleen echt het winkelpersoneel berichten deelde, zitten er nu misschien ex-collega’s in of mensen die helemaal niets met je winkel te maken hebben. Het gebruik van allerlei digitale technologie zonder toezicht van het hoofdkantoor noemen we schaduw-IT en het komt enorm veel voor.

 

Geen grip meer op gegevens

 

Het gevaar hiervan is dat allerlei gegevens ongecontroleerd de muren van je winkel verlaten. Vaak onschuldige praatjes, maar het kunnen ook gegevens zijn van klanten en collega’s die je liever niet deelt. Je wil je niet hoeven melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens in verband met een datalek… Daarom is het verstandig om de centrale regie over de communicatiekanalen te krijgen.

 

Bied een gemakkelijk en veilig alternatief

 

Je kunt natuurlijk het gebruik van Whatsapp gaan verbieden. Meestal maak je je niet echt populair met dingen verbieden, zeker niet van populaire tools. En controleren is ook een dingetje… Veel handiger is om een alternatief aan te bieden dat net zo gebruiksvriendelijk werkt en wél veilig is. Vanuit een platform waarop je centraal toegangsrechten kan toewijzen en afnemen.

 

Mobieltjes op afstand wissen

 

Met Microsoft 365 voor Firstline Workers kan je winkelpersoneel wel veilig samenwerken, roosters inzien en onder andere trainingen ontvangen. Allemaal op hun mobiele telefoon, zoals we dat tegenwoordig allemaal gewend zijn. Maar dan nu wel goed beveiligd, zelfs in geval van verlies of diefstal. Is een mobieltje kwijt? Dan wis je gewoon de bedrijfsgegevens op afstand, dat is veilig en bespaart je een eventuele melding bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

 

Einde aan phisingmail

 

Het heeft nog meer veiligheidsvoordelen. 1 op 8 winkeliers werd al slachtoffer van cybercrime, dat komt omdat verkoopleiders en vestigingsmanagers zich niet bewust zijn van de gevaren van cybercrime. Maar ze kunnen wel bij bedrijfsmail, dit maakt het cybercriminelen wel erg gemakkelijk. Dankzij de ingebouwde beveiligingsmaatregelen binnen het communicatieplatform blijf je beter beschermd tegen fraudemails en andere aanvallen van buitenaf. E-mails met verdachte links worden gefilterd en krijgen een waarschuwing mee. Op deze manier werken je collega’s veiliger omdat het systeem een oogje in het zeil houdt.

 

Wil je meer weten over hoe winkelpersoneel productiever werkt, maar wel op een veilige manier? Lees dan de whitepaper Versterk het retailmerk, begin bij winkelpersoneel, 6 bekende winkelproblemen opgelost.

 

Jouw naam (verplicht):

Bedrijfsnaam (verplicht):

Functie (optioneel):

Jouw e-mail: (verplicht)

 Ja, ik meld mij aan voor de nieuwsbrief

27 december
2018

Auteur


Machteld de Kreij