DattoCon19 in San Diego

Thijs en René bezochten afgelopen week DattoCon in San Diego. Datto is onze partner in oplossingen voor bedrijfscontinuïteit en noodherstel, netwerken, bedrijfsbeheer en back-up- en synchronisatieoplossingen voor bestanden in de Cloud.

 

Op dit jaarlijkse event worden wij bijgepraat over de laatste technologische ontwikkelingen binnen en rond Datto. Ook kunnen wij hier laten horen wat wij graag (anders) zouden zien binnen de producten en deze kennis nemen zij – en wij dus ook – weer mee om de technologie en dienstverlening nog beter en efficiënter in te kunnen zetten bij onze klanten.

 

 

 

Dag 1:
Tijdens de keynote op de eerste dag liet Kevin Mitnick (werelds eerste en bekendste veroordeelde hacker) zien hoe eenvoudig het is om (persoons)data te compromiteren. Naast het feit dat Kevin ooit 40 grote bedrijven hackte voor ‘de uitdaging en niet voor het geld’ en op de FBI Most Wanted lijst stond, heeft hij nu de missie om wereldwijd aandacht te vragen voor Cybersecurity, is hij bestsellerauteur én beveiligingsadviseur van de Fortune 500. De meest ongrijpbare computerexpert in de geschiedenis gaf op de eerste dag van DattoCon19 drie hele wijze lessen mee:

  • Wees waakzaam voor social engineering aanvallen; Zorg ervoor dat je medewerkers altijd alert zijn op ongewone situaties en maak het helder een eenvoudig om deze te melden
  • Wees extra waakzaam op publiek toegankelijke applicaties; Test regelmatig of de beveiliging werkt
  • Zorg voor segmentatie op de netwerklaag in de lokale infrastructuur, zodat de impact van een incident beperkt blijft

 

Effectief bij het ondersteunen van jouw organisatie
New Media 2Day heeft voor deze drie belangrijke punten effectieve oplossingen beschikbaar om jouw organisatie hierbij te kunnen ondersteunen;

  • Met onze Domein monitor kunnen wij actief monitoren of jouw login/wachtwoord combinatie voorkomt op de Darkweb, maar waarmee wij ook test-aanvallen kunnen simuleren
  • Door (regelmatig) een PEN test* te organiseren worden kwetsbaarheden zichtbaar en kunnen deze verholpen worden
  • Segmenteren van een netwerk is standaard in ons netwerk ontwerp.

 

Al met al een keynote met een heel hoog ‘awareness’ gehalte. Security blijft toch wel het nummer 1 onderwerp in de markt. Kevin sloot af met de legendarische woorden: “everybody stay safe”.

 

 

*Een pentest (penetratietest of (letterlijk) binnendringings-test) is een toets van een of meer computersystemen op kwetsbaarheden, waarbij deze kwetsbaarheden ook werkelijk gebruikt worden om in deze systemen in te breken.
Bron: Wikipedia


 

Dag 2:
De tweede dag van DattoCon stond Nancy Rademaker op het podium. Nancy is o.a. een TedX spreekster en een van de weinige vrouwelijke internationale keynote sprekers die de impact van digitalisering op het gedrag van klanten bespreekt en hoe dit de manier beïnvloedt waarop bedrijven met klanten (zouden) moeten omgaan.

 

Nancy sprak over “the new normal”, disruptie en CEX (Customer and Employee eXperience).

 

 

De X-factor?
In de afgelopen decennia is de aandacht voor “ervaring” enorm toegenomen. Bij het overwegen van producten en diensten zijn emoties in toenemende mate de leidende factor. Organisaties zijn zich gaan realiseren dat, in een tijd waarin alles voor iedereen beschikbaar is, klantgerichtheid cruciaal is en ervaring de X-factor is geworden.

De keynote speech van Nancy nam het publiek mee op een reis van menselijke verandering (The New Normal), het effect op organisaties (disruptie) en hoe klantgerichtheid en focus op de klantervaringen (Customer Experience, CX) essentieel is om klanten te werven en te behouden. Deze strategie heeft technologie als kern, met kunstmatig intelligente algoritmen en nieuwe interfaces om mens en ‘machine’ met elkaar te laten communiceren om zo -nog beter- aan de behoeften van de nieuwe klant te voldoen.

 

Of toch geen X-factor?
Tegelijkertijd gaat de X-factor niet alleen over de klant. De focus op en bezig zijn met het welzijn van de werknemers  (Employee Experience, EX) onderscheidt ‘goede’ bedrijven van de ‘gewone’. Customer Experience (CX) en Employee Experience (EX) gaan hand in hand voor organisaties en om hierin succesvol te zijn vereist dit een drastische culturele verandering. Een verandering waarin processen en procedures opnieuw moeten worden bedacht en waar leiderschap en organisatiestructuur een grondige make-over nodig hebben. Indien een organisatie hierin faalt spreken we van disruptie*.

 

Samenvattend wilde Nancy vooral meegeven dat in de huidige (digitale) wereld het niet alleen om technische groei gaat, maar dat er ook balans moet zijn tussen werk en welzijn. Iets waarbij wij binnen New Media 2Day continu mee bezig zijn, want een fijne, vooruitstrevende werkomgeving zorgt voor een ‘happy’ werknemer.

 

 

 

*The New Normal is het tijdsbeeld dat zich aftekent door verschillende crises, de versnelling in ontwikkelingen en het einde van de houdbaarheidsdatum van organisatiewetenschappen. Hokjes denken maakt plaats voor ‘the new normal’. ‘Normaal’ is niet langer te definiëren. The new normal gaat over het omarmen van diversiteit. Het gaat erom dat mensen de vrijheid hebben om eigen keuzes te maken, zonder dat er een oordeel boven hangt.

 

*Disruptie ontstaat als succesvolle bedrijven, die geconfronteerd worden met technologische verandering, hardnekkig dezelfde keuzes blijven maken als die waarmee ze in eerste instantie succesvol werden