Betere service en sales in de retail

Er is een ware veldslag gaande in de retail. Winkelstraten worden leger en leger, kopers kopen steeds vaker online. Wil je betere service en sales in de retail? Begin dan met het winkelpersoneel, zij bepalen in grote mate de winkelbeleving en kunnen daarmee je sales verbeteren.

 

Je wil natuurlijk winkelpersoneel dat enthousiasme uitstraalt en het assortiment kent. Daarvoor moeten je collega’s op de winkelvloer betrokken zijn met het merk wat ze vertegenwoordigen en producten die ze verkopen. Een van de grote uitdagingen is het gemis aan wij-gevoel. Dat is ook niet zo gek als je bedenkt dat ze niet eens beschikken over een e-mailadres van de zaak. Nieuws vanuit het hoofdkantoor komt daardoor niet of niet snel bij het winkelpersoneel.

 

Kennis delen is kracht

Denk bijvoorbeeld aan een marketingactie, die wordt al maanden van tevoren voorbereid op het hoofdkantoor. Daar leven ze naartoe, maar op de winkelvloer heeft men geen idee. Totdat de dozen met de nieuwe decoratie en de ophanginstructies arriveren. Een gemiste kans! Door het winkelpersoneel ook attent te maken op de aanstaande actie hadden zij er ook naartoe kunnen leven en misschien feedback op kunnen geven.

 

De werkapp voor verkoopmedewerkers

Alleen al het geven van een e-mailadres van de zaak geeft winkelpersoneel het gevoel dat ze onderdeel uitmaken van de organisatie. Door allerlei communicatiemogelijkheden aan dit account te hangen, kun je je collega’s nog beter betrekken. Denk bijvoorbeeld aan een werkapp met daarop allerlei functionaliteiten zoals roosters en chatmogelijkheden.

Echt weten wat er speelt

Verkoopmedewerkers zien continu wat er gebeurt in de winkel. Zijn klanten tevreden over het nieuwe aanbod of de nieuwe actie? Ergeren ze zich aan dozen en karren in de gangpaden tijdens het aanvullen van het assortiment of staat de muziek te hard? Heel veel van dit soort waardevolle informatie blijft hangen op de werkvloer. Met een chatfunctie op hun telefoon kunnen ze direct een bericht bij de chef of het hoofkantoor achterlaten over hoe dingen beter kunnen.

Een goed begin is het halve werk

Wat ook vaak beter kan is training van personeel. Daar is niet altijd voldoende tijd voor. Het zou handig zijn als nieuwelingen zich kunnen inlezen nog voordat ze beginnen. Niet iedereen kan overweg met een geschreven handleidingen. Voor hen zijn instructievideo’s een stuk handiger. Via de bedrijfsapp kun je die eenvoudig naar een of meer collega’s tegelijk sturen. Op de app zien ze ook het smoelenboek met wat achtergrondinformatie over de nieuwe collega’s. Dankzij deze informatie beginnen nieuwe collega’s een stuk minder onwennig en beter ingewerkt op hun eerste werkdag.

Enthousiaster, beter geïnformeerd personeel

Bestaand personeel kun je op deze manier ook snel inlichten over bijvoorbeeld veranderende procedures, nieuwe producten of een andere klantbenadering. Op deze manier creëer je saamhorigheid, betere productkennis en enthousiaster personeel. Wie wil geen hechter team, een professionelere uitstraling en uiteindelijk betere sales? Elke dag ervaar je het gemak van e-mail, chat en het delen van allerlei documenten, foto’s en video. Waarom zou je je verkoopmedewerkers en je winkel deze vooruitgang onthouden?

 

Wil je meer weten over hoe winkels meer uit hun personeel halen dankzij digitale technologie? Lees dan de whitepaper Versterk het retailmerk, begin bij winkelpersoneel, 6 bekende winkelproblemen opgelost.

 

Jouw naam (verplicht):

Bedrijfsnaam (verplicht):

Functie (optioneel):

Jouw e-mail: (verplicht)

 Ja, ik meld mij aan voor de nieuwsbrief

22 december
2018

Auteur


Machteld de Kreij