A normal day at the office….

…. maar wel met een stroomstoring

 

Vanochtend om half zeven, met het ontbijt en de krant ook direct even het online nieuws checken. Het eerste dat opvalt: Stroomstoring in regio Amsterdam Noord en Zaanstad. Geen stroom, geen openbaar vervoer maar daarentegen wel een verwachte verkeerschaos.

 

Op dat moment begint ook de groups-app om aandacht te vragen. De storing betreft het gebied waarin de meeste van onze klanten zitten en veel collega’s maken gebruik van het OV om op het werk te komen. Na een snelle kop koffie de auto in en op weg naar Amsterdam. Om 0700h mobiel crisis overleg om te bepalen hoe we deze situatie het best kunnen aanpakken. Op de monitoring tools zien we de servers van onze klanten stuk voor stuk uitvallen en de eerste paniekmeldingen komen binnen.

 

Op dat moment heeft ook onze thuisbasis Pand Noord nog geen stroom. We nemen de beslissing om de collega’s thuis te laten starten. Iedereen kan overal werken: de centrale monitoring uit de cloud, het ticket systeem uit de cloud en O365, Skype en Whatsapp uit de cloud. Ook onze telefonie kan gelukkig worden doorgeschakeld naar de mobiele telefoons.

 

0730h Een deel van de collega’s heeft vroeg ingecheckt om de verwachte drukte het hoofd te kunnen bieden. Vanuit huis of onderweg en de eerste die aankomt in Pand Noord, waar net het licht weer is aangegaan. Ook de eerste andere bewoners van Pand Noord melden zich met systemen die nog niet opstarten of verbindingen die nog niet werken. Om 0900h is de situatie bij de meeste bedrijven in het pand weer onder controle.

 

Ook in andere gebieden komt de stroom weer geleidelijk aan beschikbaar en we zien de meeste servers zich weer keurig on-line melden. De engineers zijn ondertussen uitgevlogen naar de plekken waar zich nog problemen voordoen. Zeker daar waar geen UPS* aanwezig is, kan een server of een netwerkapparaat schade oplopen als gevolg van een stroomstoring. In een enkel geval moest worden teruggevallen op de back-up om iedereen weer aan het werk te kunnen helpen.

 

Alle collega’s toegang hebben tot alle informatie. Waar ze ook vandaan werken, thuis, op kantoor of bij de klant en op alle mogelijke manieren om met elkaar in verbinding te staan via app-groepen, mail en telefonie. De planner en back-office is altijd in staat om elkaar efficiënt op de hoogte te houden en actuele informatie uit te wisselen. Iedereen is druk en vliegt van de ene naar de andere locatie waar nog problemen de kop op steken. 

 

Rond 1100h keert de rust terug. Alle netwerken zijn weer in de lucht en de laatste individuele problemen worden opgepakt. Langzaam wordt het weer business as usual…

 

 

Uninterruptible power supply is de afkorting en vertaling van noodstroomvoeding. Zie ook Wikipedia

18 januari
2017

Auteur


Leo van Schie